3 ژانویه 2023 -یک مطالعه جدید توسط محققان دانشکده پزشکیCase Western Reserve  نشان می دهد که ماده شیمیایی موجود در داروی دیابتOzempic  و داروی کنترل وزنWegovy ، با افزایش خطر افکار خودکشی مرتبط نمی باشد.

این یافته‌های مرتبط با ماده شیمیایی معروف به سماگلوتید بسیار مهم است زیرا در تابستان امسال آژانس دارویی اروپا (EMA) تحقیقاتی را درباره خطرات احتمالی آن آغاز کرد.

سماگلوتید، یک آگونیست گیرنده ی پپتیدی شبه گلوکاگون (GLP1R) است که به تنظیم قند خون در دیابت نوع 2 کمک می کند و اشتها را کاهش می دهد.

پس از بررسی حدود 2 میلیون بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 یا چاقی، تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور Rong Xu، استاد انفورماتیک بیوپزشکیهیچ مدرکی برای حمایت از نگرانی EMA در مورد اینکه سماگلوتید ممکن است باعث افکار خودکشی شود، پیدا نکرد.

در واقع، این مطالعه که اخیراً در مجله معتبر Nature Medicine منتشر شد، نشان داد که Ozempic و Wegovy در واقع خطر افکار خودکشی را کاهش می دهند.

برای ارزیابی ارتباط سماگلوتید و خطر افکار خودکشی، این تیم شروع به بررسی پرونده الکترونیک سلامت نزدیک به 101 میلیون بیمار در سطح کشور کرد. سپس معیارهای ورود به مطالعه را برای انتخاب بیشتر 2 میلیون بیمار اعمال کردند.

پرفسور Xu، گفت: این شبیه نحوه جمع‌آوری شواهد بلادرنگ از عفونت‌ها و پیامدهای COVID-19 در طول همه‌گیری COVID-19 بود.

پرفسور ناتان برگر، استاد پزشکی تجربی، از نویسندگان این مقاله، گفت: یک کارآزمایی بالینی برای درک کامل عوارض جانبی سماگلوتاید ضروری است. در این بین، این گروه توانسته است داده های ملی را تجزیه و تحلیل کند تا به بیماران کمک کند که تصمیمات آگاهانه ای در مورد خطر استفاده از سماگلوتید بگیرند.

در این مطالعه، دو جمعیت مجزا از بیماران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند: بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که Ozempic دریافت می کردند و بیماران مبتلا به چاقی، که تحت درمان باWegovy  بودند. بیماران به مدت شش ماه برای ارزیابی وقوع افکار خودکشی و همچنین هرگونه افکار عودکننده خودکشی که در پرونده سلامت آنها ثبت شده بود، پیگیری شدند.

مردان و زنان؛ بیماران سیاه پوست، سفیدپوست و اسپانیایی تبار؛ بزرگسالان زیر 45 سال؛ بزرگسالان میانسال (46-64)؛ و بیماران مسن (65 سال و بالاتر) نیز تحت معاینات جداگانه قرار گرفتند. یک بار دیگر، محققان گزارش کردند که کاهش خطر افکار خودکشی به طور مداوم در سنین، قومیت و جنسیت های محتلف با مصرف این داروها مشاهده می شود.

در مقایسه با داروهای ضد چاقی و ضد دیابت غیر از گروه GLP1R، خطر کمتری برای اولین بروز و عود افکار خودکشی در بیماران تحت درمان با سماگلوتاید(به عنوان Ozempic یا Wegovy) مشاهده شد.

دکتر دیویس استاد تحقیقات مرکز گاروین که یکی از نویسندگان این مقاله است، گفت: محبوبیت انفجاری این دارو درک همه عوارض احتمالی آن را ضروری می کند. مهم است که بدانید گفته های قبلی مبنی بر اینکه این دارو ممکن است محرک افکار خودکشی باشد در این جمعیت بسیار بزرگ و متنوع در ایالات متحده اثبات نشده است.

منبع:

https://www.miragenews.com/research-no-suicide-risk-increase-with-diabetes-1150938/